Welke auto is het beste geschikt als minicamper

Er wordt ons veel gevraagd welke auto wij nu het meest geschikt vinden als minicamper. Dat is best een lastige vraag. Ik verkoop namelijk geen auto's, en verstand van autotechniek heb ik ook niet. Wat ik wel kan vertellen is gebaseerd op mijn eigen ervaring en op wat ik van onze klanten hoor. Je kunt hier verder dus geen rechten aan ontlenen, het is louter ter informatie.

Mijn ervaring

Zelf heb ik langdurige ervaring met Citroën Berlingo, Peugeot Partner en de Renault Trafic. De Renault Trafic is mijn huidige auto. Ik heb een personenversie met negen zitplaatsen. De meeste informatie over de andere auto's heb ik van derden, of heb ik in mindere mate (bijvoorbeeld afmetingen) zelf vastgesteld.

Ga je voor een gebruikte wagen, dan kun je in België voordelig een Citroën Berlingo of Peugeot Partner vinden. Deze wagen zijn ruim genoeg en prima te gebruiken als dagelijkse auto. De opvolgers hiervan zijn de Peugeot Rifter en Citroën New Berlingo.

Onze Citroën Berlingo

De VW Caddy is een degelijke Duitser en rijdt als een echte Volkswagen. De Renault Kangoo en Ford Tourneo Connect zijn ook een goede keuze. Onze klanten zijn over al deze auto's zeer te spreken. De meeste auto’s in dit segment ontlopen elkaar weinig op het gebied van binnenmaten. Alleen de Caddy is iets smaller (110 cm), de rest is ongeveer 118 cm breed. Veel modellen zijn verkrijgbaar in XL-versies. Deze zijn een stukje langer en geven daardoor net wat meer nuttige ruimte. Als je de keuze hebt, zou ik dit doen.


Onze Renault Trafic

Size matters!

Groter en daardoor comfortabeler zijn de camionettes of minibusjes zoals de Opel Vivaro, Renault Trafic, Mercedes Vito, Peugeot Expert en Citroen Jumper. Hier heb je naast het uitgeklapte bed vaak voldoende ruimte voor koelkastje en toiletje. Of voor een bijvoorbeeld een plooifiets. Als je hier kunt kiezen voor een lange versie (L2 of L3) zou ik dat zeker overwegen. Een langere versie is, vooral in de stad, wel wat lastiger te parkeren. Alle auto’s zijn er zowel als lichte vracht-versie (LV, in NL grijs kenteken). Beiden zijn geschikt.

Bij een LV kies je best voor een versie met wat ramen, minstens 1 schuifdeur en een achterklep. In België is het in veel gevallen niet noodzakelijk om een vaste afscheiding te hebben tussen voorstoelen en laadruimte. In Nederland wel. Ik zou kiezen voor een versie zonder afscheiding, of deze zelf weghalen.

Dus?

In de compactere wagens leef je vooral rond de auto, in de minibusjes kun je meer kwijt en meer 'leven' in de wagen.  Tja, alles hangt af van het budget dat je beschikbaar hebt, hoeveel zitplaatsen je nodig hebt, welke brandstof je wilt rijden enz. Wil je eens wat uitgebreider van gedachten wisselen? Neem dan even contact met me op via mail of telefoon.

Nadat we de site hebben vernieuwd, konden we de reacties niet overzetten. Daarom heb ik hieronder een bloemlezing van wat anderen vinden ondergebracht. 

Uiteraard zijn jouw mening en tips meer dan welkom!

  1. Depecker Luc on 19 August 2019 at 18:20

    hallo,
    ik heb nu een opel vivaro (11 jaar oud en 168000 km) en ben heel tevreden, inderdaad deutsche grundlichkeit en beterkoop dan VW. En bovenop een laag verbruik.
    Groetjes,
    Luc


    •   admin on 20 August 2019 at 08:13

      Hallo Luc,
      De Vivaro is een ruime wagen en rijdt eigenlijk verbazingwekkend vergelijkbaar met een ‘gewone’ auto. De VW is mooi hoor, maar idd zelfs al enkele jaren oud is een Transporter nog erg duur.
      Hoe heb jij jouw wagen ingericht?
      Hartelijke groeten,
      Johan van Camper-in-a-box


  2.   Depecker Luc on 20 August 2019 at 10:32

    Hallo,
    Heb de vivaro tweedehands gekocht en was door de vorige eigenaar reeds ingericht.
    Misschien haal ik er alles eens uit om er zo’n camperbox in te plaatsen.
    Zal dan zeker aan U denken.
    Groetjes,
    Luc


    •   Pol Van Der Hoeven on 15 November 2020 at 12:36

      Hallo,
      Zoals gezegd is de nieuwe type Berlingo Xl prima met camper in a box.


  3.   Paul De Keere on 21 August 2019 at 08:40

    Beste Johan,
    Een jaartje terug hebben we onze Ford Tourneo Custom (Ford-minibus) samen uitgerust met jullie concept Camper-in-a-box. Een ONGELOOFLIJK ideale kampeeroplossing! Wanneer we niet op reis gaan gebruiken we onze ruime wagen als 8 plaatsen minibus of voor allerhande vervoer terwijl de 3 kisten vancamper-in-a-box omzeggens geen plaats innemen in onze garage (3 op elkaar gestapelde kisten van 40cm breed en 70cm hoog en de uitstekende kussens er bovenop)). eens op reis hebben we een bed van 160cm breed, een ware luxe…..en we hebben nog ruimschoots plaats voor een porti/potti toilet en voor onze grote hond. Als minicamper (hoogte wagen is 2m) kunnen we overal onderdoor en kamperen we op alle mogelijke plaatsen. gewoon fantastisch! Met onze 130pk krachtige Ford Tourneo Custom verplaatsen we ons dagelijks zoals een gewone personenwagen met een gemiddeld verbruik van 9l/100km……maw héél tevreden van onze aankoop en uitrusting die zéker 35% goedkoper was dan met een VW transporter-type.
    Vele groeten
    Paul & Geneviève


  4.   Herbert Reinderhoff on 12 November 2019 at 16:27

    Hallo. leuke reactie en vergelijken, maar het aller belangrijkste is de lengte van de personen en de hoeveelheid troep die je wilt meeslepen. Ik vind de VW-bus het meest practische, maar niet om te parkeren met 4,65 meter en zou die wel een halve meter korter willen hebben en kwam uit op de Fiat Doble als meest vierkante benutbare ruimte tegenover de Berlingo e.d. De VW-Caddy met de zelfde ruimte als de Doblo vind ik wel mooier, maar is 2x zo duur als de Doblo. Voor een kleine maar toch ruime micro-camper is de kant en klre Peugeot de meest practische met een open dak naar een soort kruipruimte bovenop die nog wat omhoog kan. Te bereiken met een kleine trap en beneden helemaal vrij om te “leven”. Met mijn lengte van 1,70 en mijn vrouw van 1,42 is de Doblo prima, mu.v. de mee te nemen troep. En qua lengte is er nog een oplossing als je een panorama achterklep hebt, die omhoog kan en waaraan je met tourniquettes tentdoek met een paar ritsen aan kan hangen. Geïntereesserden kunnen hun e-mail sturen omdat hier geen foto’s kunnen worden meegezonden. herbie_1@hotmail.com


    •   Herbert Reinderhoff on 12 November 2019 at 16:33

      nog een naschrift van Herbert Reinderhoff. De Ford Tourneo viel buiten de boot wegens de slechte wegligging vergeleken met de Fiat Doblo die als een tank op weg rijdt. Ben ooit uit Spanje met bijna 1500kg in en op het dak aan bagage met een snelheid van ruim 150km pu met grootste gemak naar Holland gereden terwijl een Tourneo helemaal leeg boven de 80 al begon te zwaaien met over- en onderstuur als er maar een kleine curve in de weg was.


  5.   Peters Lode on 13 November 2019 at 18:25

    Aan de heer Depecker,

    Ik moet je teleurstellen over die ‘’ deutche grundlichkeit’’ . Het is eigenlijk Franse finesse want deze bus is (op de logo’s na) volledig Frans.
    Kruip er maar eens onder en begin maar wat onderdelen beter te bekijken en je gaat overal het Renault logo tegen komen. Bij de nieuwe is het allemaal PSA (Peugeot Citroën group).
    Nu is daar helemaal niets mis mee, maar wou dat misverstand even uit de weg hebben…
    maar Opel ontwerpt eigenlijk amper nog eigen modellen, ze gaan shoppen bij Fiat group, psa, Renault, hun Aziatische GM zustermerken…


  6.   Luc on 1 April 2020 at 08:44

    Hallo, ik heb mij een Mercedes Viano aangeschaft. 10jaar oud, 3.0l automaat, langste versie. Voordeel van de Viano is dat hij de laagste is in zijn soort, 187cm hoog. En het verschil met een vito, dat hij helemaal bekleed is omdat die gemaakt zijn voor personen vervoer. Die van mij is ingeschreven als lichte vracht. Binnenin heb ik er een compleet bed in van 1,40m breed. Matras en lattenbodem. Tussen bed en voorste (draaibare zetels) heb ik nog 1meter vrije ruimte waar ik mijn compressor frigo geplaatst heb. Mijn toilet schuif ik onder het bed. Ik kan rechtop zitten op mijn bed en toch heb ik een hele opslagplaats onder mijn bed. Heel leuk en ontspannen rijden. Nadeel lange versie, en wat hoger verbruik.


    •   admin on 27 April 2020 at 19:35

      Dag Luc, Leuk dat je zelf jouw wagen hebt ingericht. Heb je misschien wat foto’s van jouw werk?

      Hartelijke groeten,
      Johan


      •   Marcel on 4 January 2021 at 14:37

        Hallo allemaal
        Ik bezit sinds kort een Peugeot Partner electric.
        Overweeg hier een kampeerbox voor aan te trekken.
        Terwijl ik na 140km electra moet bij tanken, kan ik die 20min wacht tijd gebruiken voor een kopje koffie zetten.
        Zo maakt mij electrich rijden gezond aangenaam en goedkoop, en is wachten geen probleem.
        Marcel.


        •   admin on 4 January 2021 at 16:01

          Beste Marcel,
          Een elektrische Partner, dat is tof!
          Voor mij begint de vakantie als ik de deur hier dichttrek, dus ik snap het helemaal. Die tussenstops zijn dus gewoon deel van de fun.

          Hartelijk dank voor de bijdrage en je bent van harte welkom om een box in jouw Partner te passen.
          Geef maar een seintje en we maken een afspraak.

          Hartelijke groeten,
          Johan van CAMPER-IN-A-BOX


  7.   Jan en Nel Vernhout on 27 April 2020 at 11:55

    Wij gebruiken onze citroen nemo multispace als minicamper, met achterklep tent (zelf samengesteld uit de Waard-tent luifel delen), voldoet prima als echt onderdeel van het concept. De achterklep tent is noodzakelijk voor ongezien omkleden, droog koken en het doorstaan van een regen dag. Tot nu toe in de handel geen alternatief gezien.


    •   admin on 27 April 2020 at 19:36

      Dag Jan en Nel, Dat klinkt handig! Heb je misschien foto’s van hoe dat er uitziet?
      Hartelijke groeten,
      Johan


  8.   Christophe on 24 June 2021 at 21:10

    Dag Johan,

    Ik kijk uit naar de elektrische Volkswagen ID.BUZZ ( https://www.volkswagen.be/nl/e-mobility-en-id/id-familie/id-buzz.html ) die volgens de huidige planning van Volkswagen nog steeds volgend jaar op de markt zou moeten komen. Het belooft een geweldige en ecologische wagen met een goede actieradius te gaan worden… Het lijkt me interessant om ernaar te verwijzen om extra aandacht te krijgen voor jouw tof concept.